måndag 21 maj 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Amanda Hellberg brukar skriva skräck för vuxna. Jag glömmer aldrig när jag läste hennes första bok Styggelsen en kväll när jag var ensam hemma. Det borde jag inte ha varit. Gud, så otäck den boken är. Håll er borta i många, många år! (Eller skynda hit och låna!)
De följande två böckerna om den synska Maja Grå har jag kastat mig över och älskat lika mycket även om ingen av dem skrämt mig lika illa.
När jag tidigt i vintras fick veta att en ungdomsbok var på gång har jag längtat och väntat och peppat och i helgen så fick jag äntligen läsa. I solen på en uteservering tillsammans med en fluffig citronmarrängtårta. Så nära himlen man kan komma!
Var den bra då,undrar ni. Jo tack. Det kan man säga. Väldigt, väldigt bra.Gammal nordisk folktro med onda varelser som Näcken, skogsrån och bottenlösa näckros-tjärnar går jag igång på stenhårt ända sen min barndomsförälskelse Missne och Robin.
Jag väntar under mossan handlar om Tilda som bor i England med en engelsk pappa och en svensk mamma. Det är sommarlov och hon är i Sverige hos sin morfar. Morfar saknar fortfarande Tildas mormor som försvann för länge sedan men han är en himla mysig morfar och de har kul ihop, Tilda och han.  Sommarlovsidyllen rämnar dock lite av att något ondskefullt lurar i skogskanten, bevakande och hotande. Vem är det? Vad vill han? Och var har egentligen Tildas mormor tagit vägen? All detta trolska, mytiska vore nog för mig men jag får dessutom en övernaturligt härlig kärlekshistora på köpet. Som sagt, så nära himlen jag kan komma!

Kolla här om boken finns inne!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar